Otvorená brána... k časovej skratke, alebo čo prinesie „malá“ novela zákona o verejnom obstarávaní
Parlament 14. 09. 2017 schválil návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „novela“). Po podpise prezidentom SR je novela účinná od 01. 11. 2017.
Základnými zmenami, ktoré novela do praxe prinesie sú:
- rozšírenie zoznamu výnimiek z uplatňovania zákona o verejnom obstarávaní;
- zmeny vo finančnom limite pre potraviny;
- zmeny v spôsobe overovania referencií;
- vyhodnotenie podmienok účasti iba u úspešného uchádzača;
- zmeny v dynamickom nákupnom systéme;
- zmeny vo využívaní EKS – zavedenie systému dobrovoľnosti použitia EKS pre bežne dostupné tovary, služby a stavebné práce;
- zavedenie jednoobálkového systému pre podlimitné zákazky (ďalej len „PLZ“);
- zavedenie „reverzu“ aj pre PLZ.
Osobne považujem predmetnú novelu za jednu z „najpraktickejších“ noviel v histórii zákonov o verejnom obstarávaní (25/2006 Z. z. aj 343/2015 Z. z.).
Novela ponúka možnosť hlavne „malým a stredným“ verejným obstarávateľom, realizujúcim v prevažnej miere PLZ, zjednodušiť život (osobe zodpovednej za verejné obstarávanie, komisii aj uchádzačom) a skrátiť, zrýchliť a zjednodušiť celkový proces verejného obstarávania
Novela ponúka možnosť hlavne „malým a stredným“ verejným obstarávateľom, realizujúcim v prevažnej miere PLZ, zjednodušiť život (osobe zodpovednej za verejné obstarávanie, komisii aj uchádzačom) a skrátiť, zrýchliť a zjednodušiť celkový proces verejného obstarávania za predpokladu aplikácie vyššie uvedených bodov d), g), h).
Dopad na „veľkých“ verejných obstarávateľov, realizujúcich v prevažnej miere nadlimitné zákazky, je menší, keďže možnosť „reverzu“ mali od platnosti zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZOVO“). Možno ale niektorým pomôže tento článok a inšpiruje ich k využívaniu systému „reverzu“, lebo tento praktický inštitút si podľa môjho názoru zaslúži širšie uplatnenie akého sa mu v súčasnosti dostáva. Sám pôsobím v prostredí „veľkého“ verejného obstarávateľa a „reverz“ využívam pri nadlimitných zákazkách na 100 %.
V ďalších riadkoch sa pokúsim zhrnúť výhody a priblížiť možnosti využívania ustanovení novely v záujme skrátenia a zjednodušenia procesu verejného obstarávania v nasledujúcich krokoch:
-
- Jednoobálkový systém a „reverz“ v novele - čo hovoria ustanovenia novely
- Výhody jednoobálkového systému a „reverzu“ - aké výhody plynú z ich aplikácie v praxi
- Ako postupovať pri „reverze“ - aké sú praktické úskalia a postupnosti pri aplikovaní „reverzu“
- Synergický efekt - ďalšie ustanovenia novely, ktoré spolu s jednoobálkovým systémom a „reverzom“ zabezpečia synergický efekt pri skrátení verejného obstarávania – vyhodnotenie podmienok iba u úspešného uchádzača
- Jednoobálkový systém a „reverz“ v novele
Novela v bode 20. parlamentom schváleného návrhu zákona hovorí: „V § 113 ods. 1 sa za slová „§ 45“ vkladá čiarka a slová „§ 49 ods. 5, § 52 ods. 1 až 4“, bodka na konci sa nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová „§ 52 ods. 5 a 6 sa použijú primerane.““
Bod 21. parlamentom schváleného návrhu zákona znie: „V § 114 ods. 9 sa na konci pripája táto veta: „Verejný obstarávateľ môže rozhodnúť, že vyhodnotenie splnenia podmienok účasti sa uskutoční po vyhodnotení ponúk.““
- Výhody jednoobálkového systému a „reverzu“
Z dvoch krátkych ustanovení novely, uvedených v predchádzajúcom bode, vyplýva v praxi niekoľko zásadných dôsledkov, a to:
2.1 Zrušenie dvojobálkového systému pri PLZ a odstránenie časových lehôt a povinností zverejňovania, ktoré boli definované v § 52 ods. 1 až 4 ZOVO – zrušenie dvojobálkového systému prispeje k zjednodušeniu verejného obstarávania tak na strane uchádzača, ako aj na strane verejného obstarávateľa.
V praxi sa ešte stále objavujú prípady, kedy uchádzač pri dvojobálkovej súťaži neustráži zatriedenie dokladov a pomieša doklady z obálky Ostatné s dokladmi z obálky Kritériá, prípadne napriek zneniu ZOVO a súťažných podkladov predloží doklady v jednej obálke.
Zavedenie (navrátenie) jednoobálkového systému zjednoduší uchádzačovi prípravu ponuky a verejnému obstarávateľovi ušetrí prácu s vysporiadavaním sa s problémom nesprávne predložených (alebo nepredložených) dvoch obálok. Rovnako zrušenie dvojobálkového systému odbremení verejného obstarávateľa od povinností zverejňovania oznámenia o otváraní častí ponúk Ostatné a Kritéria v profile, ktoré boli (sú) definované v § 52 ods. 1 ZOVO a zároveň, čo je hlavé, prispeje k skráteniu procesu vyhodnocovania verejného obstarávania vzhľadom na neaplikovanie lehôt, ktoré vyplývali z § 52 ods. 2 a 3 ZOVO.
2.2 Odstránenie povinnosti uplatňovania § 166 ZOVO pri PLZ – s odstránením dvojobálkového systému ide ruka v ruke upustenie od informačných povinností, ktoré sa na PLZ vzťahovali v zmysle § 166 ZOVO. Zrušenie týchto povinností vyplýva priamo zo znenia § 166 ods. ZOVO, ktorý hovorí: „Ak ide o zákazku alebo koncesiu, pri ktorej možno podať námietky a ponuky sa predkladajú podľa § 49 ods. 5, verejný obstarávateľ, obstarávateľ a osoba podľa § 8 sú povinní zaslať úradu do troch pracovných dní odo dňa, keď sa o tejto skutočnosti dozvedia, písomnú informáciu o tom, že...“ a znenia bodu 20. novely, ktorým sa do § 113 ods. 1 ZOVO vkladajú slová „§ 49 ods. 5“. Vzhľadom na skutočnosť, že § 49 ods. 5 sa v zmysle bodu 20. novely nebude pri PLZ uplatňovať zaniká povinnosť uplatniť pri PLZ § 166 ZOVO, ktorý sa vzťahuje iba na zákazky, pri ktorých sa ponuka predkladá podľa § 49 ods. 5 ZOVO. Uvedené zmeny prispejú k odstráneniu administratívnej záťaže verejného obstarávateľa a k odstráneniu hrozby sankcií za správne delikty, ktoré sú spojené s nesplnením povinností podľa § 166 ZOVO.