Ako nastaviť verejné obstarávanie tak, aby na ňom polovicu zarobil uchádzač?
Práve s nešťastným a (úmyselne?) zle nastaveným obstarávaním súvisí aj slovenský výber mýta. Nielen že ho nikomu nebolo treba, ale platí stav, kedy len desať centov z jedného eura zaplateného prostredníctvom mýta za užívanie spoplatnených úsekov ciest bolo v rokoch 2014 – 2018 použitých na výstavbu nových diaľnic. Vyplýva to z kontroly NKÚ, ktorá sa zamerala na fungovanie mýtneho systému. Z jedného eura mýta dostávala 45 centov štátna Národná diaľničná spoločnosť a 48 centov išlo na účet SkyTollu, ktorý mýtny systém od roku 2010 prevádzkuje. Sedem centov získavajú ďalší zmluvní dodávatelia. NKÚ na základe kontroly upozorňuje na neefektívne a nehospodárne nastavený systém, aj na vážne riziká do budúcnosti. Tie súvisia s vlastníctvom celého technického zázemia pre výber mýta a z toho vyplývajúce obmedzené možnosti, ktoré má NDS pri rozhodovaní o prevádzkovateľovi mýta po roku 2022, kedy zmluva so spoločnosťou SkyToll skončí.
Elektronický mýtny systém prevádzkovaný súkromnou spoločnosťou zabezpečuje výber poplatkov za prejazd nákladných áut a autobusov po diaľniciach, rýchlostných cestác