Vzdelávanie vo verejnom obstarávaní je celá veda
Do redakcie sme dostali niekoľko podnetov, prečo sa okrem odborných článkov viac nevenujeme aj teórii vzdelávania vo verejnom obstarávaní a spôsobom, akým sa realizuje. V skutočnosti verejné obstarávanie nie je iba hmota zákonov, metodických usmernení a zápisníc. Za tým všetkým je pracovník a odborník, ktorý sa k svojmu know-how musel nejako dostať. Samoštúdium dnes už veľmi nefunguje, a preto majú zmysel odborné vzdelávania, ktoré efektívne a v reálnom čase dodajú ľudským zdrojom potrebný náboj poznania a zručností. Aj preto sme oslovili jednu z vedúcich vzdelávacích agentúr na Slovensku, ktorá sa venuje takmer výlučne šíreniu osvety vo verejnom obstarávaní a pýtali sme sa, ako funguje dlhé a úspešné vzdelávanie na našom trhu. Zoznámte sa s Adrianou Matúšovou, riaditeľkou a konateľkou spoločnosti OTIDEA.
Ako už bolo naznačené v úvode, vediete jednu z najúspešnejších vzdelávacích agentúr pre verejné obstarávanie. Ako ste sa vy osobne k tomuto chlebíčku dostali?
Ďakujem za lichôtku. Dúfam, že napriek tomu, že už dnes máme veľmi pozitívne odozvy i referencie, budeme pracovať na tom, aby sme boli ešte stále lepší. Naposledy som pracovala ako projektová manažérka EÚ projektov. Projekty skončili a v podstate som zistila, že je to pre mňa príliš byrokratická a nudná práca. Potrebovala som viac dynamickú a tvorivú prácu. V roku 2013 som „na zelenej lúke“ vybudovala vzdelávaciu agentúru. Tak sa začal písať príbeh OTIDEI, kedy sme začali vytvárať samotnú koncepciu vzdelávania, kreovať charakter kurzov a vyberali sme kvalifikovaných lektorov, ktorí museli spĺňať vysoké štandardy.
Netajíte sa, že víziou spoločnosti je byť vzdelávacou inštitúciou, ktorá sa výrazne odlišuje od konkurencie a svojimi službami, prístupom a starostlivosťou ju ďaleko prevyšuje. V čom konkrétne?
Našim najdôležitejším krédom je pripraviť klientom domáce prostredie, kde sa budú radi vracať.
Tým mám na mysli útulné priestory, chutné a pestré občerstvenie, kvalitnú kávu aj vždy pozitívne naladenú manažérku. Ponúknuť im široké spektrum úzko špecializovaných školení s profesionálnymi lektormi – praktikmi, s ktorými priamo na školení preberú problematiku, ktorá ich trápi. Zameriavame sa na kvalitu nie na kvantitu. Preferujeme školenia, kde sa vedie konštruktívna debata. Zákazník môže svoje odborné názory konfrontovať s ostatnými. Keď si dáte dohromady všetky vymenované faktory a parametre vzdelávania, vyjde z toho najmä pozitívna spätná väzba od našich klientov, ktorí nás odporúčajú i svojim profesijným kolegom. A to nás vždy dokáže potešiť a motivovať do ďalšej práce.
Nie je taktiež žiadnym tajomstvom, že počet účastníkov kurzov prísne strážite, aby ste zabezpečili komornosť atmosféry a možnosť sa lektora uvoľnene pýtať. Je aj toto kľúčom k úspechu?
Možno so mnou všetci súhlasiť nebudú a radšej sa školia v prostredí, kde sa „schovajú“ v preplnenej školiacej miestnosti, ale my razíme názor, že na každého klienta sa musí dostať aj otázka. To sa dá naplniť len vtedy, ak na školení bude maximálne 20 účastníkov a pri manažérskych školeniach iba 12. Aj preto si nás vyberajú tí, ktorí sa chcú skutočne vzdelávať, rozšíriť si vedomosti a obzory, zapojiť sa do odbornej diskusie a využiť svoj drahocenný čas čo najefektívnejšie. Je skoro pravidlom, že i po oficiálnom uplynutí času tréningu mnoho účastníkov dobrovoľne zostáva a diskutuje ďalej s lektorom. Je to pre nás veľké zadosťučinenie. Práve to nám totiž dokazuje, že sme dobre spravili svoju prácu – spojili sme lektora a účastníka správnym spôsobom. U nás si účastníci kurzov svoj deň teda neprichádzajú iba odsedieť a stratiť sa v dave.
Ako ste si vyberali lektorov, teda expertnú základňu pre kvalitné vzdelávanie? Ako bojujete s tradičným vtipným porekadlom, podľa ktorého tí, ktorí to vedia, to robia a tí, ktorí to nevedia, to učia?